Audyt SEO – jak? 

Audyt SEO jest niezbędny dla każdego zasobu, ponieważ w trakcie jego istnienia wyszukiwarki będą zmieniać algorytmy więcej niż raz, a na samej stronie może wystąpić wiele błędów. A jeśli nie znalazłeś jeszcze odpowiedniego wykonawcy do audytu, możesz samodzielnie przeprowadzić małą kontrolę. Pomoże to zidentyfikować najbardziej oczywiste błędy na stronie. Audyt SEO jak to zrobić samemu? Przeczytaj!

Audyt seo jak sobie z tym poradzić samodzielnie?

Znajdź i pozbądź się nadmiarowych podstron. Wpisz w witrynę wyszukiwania Google: URL Twojej strony. W ten sposób możesz dowiedzieć się, ile stron w Twojej witrynie zostało zindeksowanych przez Google. Jeżeli liczba jest większa niż byś chciał, pamiętaj, że nie jesteś w tym sam. W rzeczywistości większość witryn ma o 50% więcej zindeksowanych stron niż powinny.

Oto najczęstsze typy stron, które można oznaczyć, jako nadmiarowe: archiwalne strony, kategorie i strony z tagami (WordPress), strony wyników wyszukiwania, stare informacje prasowe, treść szablonu, strony o niewielkiej zawartości (mniej niż 50 słów). Pozbycie się ich może przynieść znaczny wzrost ruchu organicznego na Twojej stronie. Czemu? Ponieważ po ich usunięciu, więcej stron jakościowych pozostanie w witrynie, pomimo zmniejszenia całkowitej liczby. Usuwając nadmiarowe podstrony, dajesz Google to, czego potrzebuje.

Audyt SEO - jak? 

Upewnij się, że Google indeksuje tylko jedną wersję Twojej witryny. Czy wiesz, że Google może indeksować różne wersje Twojej strony internetowej?  Dla użytkowników wszystkie są prawie takie same. Ale nie dla Google. Dopóki przekierowania nie zostaną odpowiednio skonfigurowane, Google będzie je traktował, jako zupełnie inne zasoby.

Na szczęście wszystkie są dość łatwe do sprawdzenia i naprawienia. Aby to zrobić, musisz wprowadzić każdą z wersji w pasku adresu przeglądarki. Wszystkie z nich w końcu będą musiały do siebie pasować. Zidentyfikuj problemy z indeksowaniem. Teraz nadszedł czas, aby dowiedzieć się, które strony w Twojej witrynie nie są indeksowane. Aby to zrobić, otwórz Search Console i sprawdź raport. Pokrycie indeksów, który zawiera informacje o stronach, których Google z jakiegoś powodu nie może zindeksować.

Możesz samodzielnie przeprowadzić audyt SEO bez głębokiej wiedzy technicznej

Wystarczy, że skorzystasz z narzędzia dla webmasterów – Google Search Console. Możesz znaleźć główne błędy i rekomendacje wyszukiwarek dotyczące witryny.

  1. Pierwszą rzeczą do sprawdzenia jest brak sankcji i innych problemów na stronie. W Search Console są to środki ręczne w sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem i problemy z bezpieczeństwem.
  2. Poprawność indeksowania – liczba zindeksowanych stron i dynamika zmian, które strony zostały wykluczone i z jakiego powodu. Wszystkie te punkty można zobaczyć w sekcji „Stan indeksowania” w sekcji „Indeks Google” w Search Console. Konieczne jest również sprawdzenie obecności i poprawności plików usługi indeksowania Sitemap.xml i robots.txt – mapa witryny xml musi zawierać wszystkie istotne strony witryny. Robots.txt musi zabraniać indeksowania duplikatów i nieistotnych elementów, jednocześnie nie blokując ważnych stron i elementów witryny z indeksu. Pliki serwisowe można sprawdzić w odpowiednich sekcjach narzędzi – „Pliki mapy witryny” oraz „Analiza pliku robots.txt”.
  3. Poprawność wypełnienia.Tytułu i Opisu – unikatowość i informacyjność wypełnienia. Tytułu i metatagów, dane w Search Console są dostępne w sekcji „Optymalizacja HTML.
  4. Linki – musisz sprawdzić działanie linków wewnętrznych https://www.wildmoose.pl/oferta/, a także strukturę linków. Sprawdź również linki przychodzące – brak gwałtownego wzrostu masy linków, główne strony linkujące. Wszystkie te dane są dostępne w osobnych sekcjach dla linków wewnętrznych i zewnętrznych w Search Console.
  5. Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych – główne strony witryny można sprawdzić za pomocą odpowiednich narzędzi w Google. Najczęstszym błędem jest zamykanie CSS w standardowym pliku robots.txt, co skutkuje błędami indeksowania. Na przykład, aby sprawdzić w Search Console, musisz wpisać dowolną stronę w sekcji „Przeszukuj” – „Wyświetl, jako Googlebot”, sprawdzić bloki indeksowania treści, porównać wersje strony dla użytkownika i Googlebota.
  6. Obecność i poprawność mikroznaczników – szczególnie ważne jest posiadanie znaczników na kartach produktów sklepów internetowych, co uatrakcyjnia tekst dla użytkowników. Możesz to sprawdzić w sekcji „Widok w wyszukiwarce” – „Dane strukturalne” w Search Console.

Ponadto w tych narzędziach można znaleźć wiele innych przydatnych informacji do analizy, a dodatkowe wskazówki serwisowe i oficjalna pomoc wyszukiwarek pomogą w podjęciu decyzji o niezbędnych ulepszeniach serwisu. Oczywiście powyższe kroki to nie wszystko, co możesz zrobić w ramach samodzielnego audytu SEO. Nie zapomnij sprawdzić, czy Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich zasobów. Ważna jest również treść: przedstawiciele wyszukiwarek często przypominają, że powinna być wysokiej jakości i użyteczna dla użytkowników, w pełni odpowiadając na ich zapytania. A jeśli nadal obawiasz się, że czegoś Ci brakuje, skorzystaj z pomocy naszej firmy, która wykonuje profesjonalne audyty SEO. Chętnie zajmiemy się pozycjonowaniem stron i poprawieniem pozycji Twojej strony internetowej w wyszukiwarce Google.