Pozycjonowanie stron

Komu warto zlecić pozycjonowanie stron internetowych? Właściciele stron internetowych nie mają wątpliwości, że witrynę trzeba nie tylko opracować, ale również optymalizować. Pozwala to osiągnąć pożądaną pozycję w wyszukiwarkach internetowych, a tym samym pozyskać większą liczbę klientów. Pozostaje jednak pytanie, komu zlecić pozycjonowanie stron www? Czy warto podjąć się poszczególnych czynności samodzielnie?

Pozycjonowanie stron we własnym zakresie – tak czy nie?

Na początek zastanówmy się, czy samodzielne pozycjonowanie strony internetowej może być efektywne? Nie ulega wątpliwości, że jest to najtańszy sposób optymalizacji witryny – nie ponosimy żadnych kosztów, lecz czy jednocześnie osiągamy pożądane rezultaty? Odpowiedź nie jest oczywista, bowiem wiele zależy od tego, czy posiadamy odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie w zakresie pozycjonowania stron www. Na ogół samodzielnego, efektywnego pozycjonowania mogą podjąć się jedynie specjaliści do spraw SEO. Tymczasem osoby, które czerpią wiedzę jedynie z książek bądź webinarów, najprawdopodobniej nie będą w stanie osiągnąć pożądanych rezultatów. Inną kwestią jest czas, jaki musimy poświęcić na pozycjonowanie strony internetowej.

Nie ulega wątpliwości, że zazwyczaj zoptymalizowanie witryny zajmuje co najmniej kilka miesięcy. W przypadku bardzo konkurencyjnych branż możemy mówić nawet o rocznym procesie optymalizacji. Okresy te dotyczą sytuacji, w których działania podejmowane są na bieżąco, a osoba podejmująca się zadania posiada odpowiednią wiedzę. Tymczasem ci, którzy samodzielnie pozycjonują strony www, często odwlekają w czasie wykonania kolejnych zadań. Wynika to na przykład z konieczności zrealizowania innych obowiązków zawodowych czy rodzinnych. Niemniej jednak, w miarę możliwości, powinniśmy zlecać optymalizację strony internetowej osobie, która posiada odpowiednią wiedzę i jest w stanie realizować poszczególne etapy w określonym czasie.

Agencja marketingowa – czy warto z nią współpracować?

Pozycjonowanie stron
Pozycjonowanie stron

Usługi z zakresu pozycjonowania stron www świadczą profesjonalne agencje marketingowe. Zatrudniają one specjalistów do spraw SEO, copywriterów czy grafików, którzy posiadają specjalistyczną wiedzę oraz duże doświadczenie zawodowe. Są oni w stanie zrealizować nawet najtrudniejsze projekty, na przykład firm, które działają w bardzo trudnych, konkurencyjnych branżach.

Reguły współpracy ustalane są zawsze w sposób indywidualny, mając na uwadze potrzeby oraz możliwości finansowe klienta. Podpisuje on z agencją umowę, na mocy której świadczone są usługi. Agencja natomiast wystawia fakturę, na podstawie której właściciel strony www może się rozliczyć jako przedsiębiorca. Niemniej jednak współpraca z wyspecjalizowaną agencją marketingową ma również pewne wady. Przede wszystkim pamiętajmy o finansach – przy bardzo ograniczonym budżecie może okazać się, że pracownicy wykonają dla nas tylko pewną część zadań z zakresu pozycjonowania witryny. Nie ulega wątpliwości, że współpraca z agencją marketingową to stosunkowo kosztowne rozwiązanie. Zazwyczaj decydują się na nią jedynie większe firmy, które mają większe budżety na reklamę. Mali przedsiębiorcy muszą natomiast wygospodarować stosunkowo duże środki, biorąc pod uwagę ich roczne, ogólne (a nie tylko reklamowe) budżety.

Współpraca z freelancerem – jak wygląda?

 Nieco tańszym sposobem na pozycjonowanie strony internetowej jest współpraca z freelancerem, który specjalizuje się właśnie w tematyce SEO. Freelancerzy to często osoby, które niegdyś były pracownikami agencji marketingowych, lecz obecnie decydują się prowadzić działalność na własną rękę. Wiele z nich prowadzi działalność gospodarczą, zatem bez problemu są oni w stanie wystawić nam fakturę. Freelancerzy to zwykle wykwalifikowane osoby, jednak wśród nich możemy napotkać takich, którzy nie mają większej wiedzy, stawiając pierwsze kroki w tym zawodzie. Ich działania mogą być długotrwałe i przynosić niewielkie efekty.

Niestety, nigdy nie mamy pewności, na kogo trafimy. Powinniśmy więc posiłkować się opiniami na temat konkretnych osób oraz sprawdzić ich portfolio, zanim podejmiemy decyzję o nawiązaniu współpracy. Ponadto, zwróćmy uwagę na proponowane przez freelancerów ceny. Na ogół powinny być one niższe od tych, które oferuje nam agencja marketingowa. Nie jest to jednak regułą – może zdarzyć się tak, że freelancer zaproponuje podobną, jak specjalistyczny podmiot, ofertę.

Kogo wybrać do pozycjonowania strony internetowej?

Wybór osoby, która będzie odpowiadała za pozycjonowanie naszej strony internetowej, nie jest prosty. Przede wszystkim powinniśmy określić budżet, jakim dysponujemy. To w głównej mierze od niego zależy, czy będziemy mogli pozwolić sobie na współpracę z wyspecjalizowaną agencją marketingową. Oczywiście, możemy też skorzystać z równie efektywnych usług freelancera, który zaproponuje korzystniejsze warunki współpracy. Pamiętajmy jednak, że pozycjonowanie strony www to zadanie dla specjalisty, który posiada odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie. W przeciwnym razie przez długi czas możemy nie zająć pożądanej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. 

Angielski Francuski Niemiecki Hiszpański